Inte kunnat blogga

Jag, Sanna Johansson har inte kunnat blogga något idag förän nu eftersom jag varit på akuten.
Sedan i fredags så har jag haft ont på ett ställe i min mage och idag när jag vaknade kändes det som om det var över, men när vi ska åka bil för min syster skulle övningsköra så känner jag helt plötsligt en extrem smärta i min mage. Så vi åkte hem och jag skrek för att jag hade så ont. Så mamma ringde sjukvårdupplysningen och vi fick åka upp direkt. Dom tog blodtryck och lite annat, men när dom skulle ta blodprov från mitt armveck så fick dom inte upp något blod och dom testade båda mina armar men det gick inte. Så dom fick sticka i mitt finger och sen pumpa ut den mängden blod som behövdes.

Sen var jag tvungen att göra ett urintest medans dom kollade mitt blodprov. Och eftersom jag är 16 så gör dom graviditets test, men den var negativ. Urin testet visade inget, och blodproven var helt normala. Så läkaren skickade em remiss till gynekologen för att dom skulle göra ett ultraljud på min livmoder och äggstockar. Så när jag kom dit så tog hon ultraljudet och såg hon att jag hade en cysta på min högra äggstock som var 2x3cm stor.

En cysta är som en boll med vätska eller blod i, och den kan trycka mot äggledarna så det är det som har gjort ont. Och även att man inte kan göra något åt det än eftersom dom spricker av sig självt oftast.

Så om 2 månader ska jag åka tillbaka och kolla om den har spruckit eller inte, och om den inte har det så måste jag operera bort den. Dock så när min syssling fick en cysta på sin högra äggstock så var hon tvungen att ta bort hela hennes högra äggstock. Så har ingen aning om vad som kommer hända, bara att jag kommer ha svin ont i min mage till och från tills den spricker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0